Effectiveness of complementary and pharmacological treatments in Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6484.2024.006.0002

Keywords:

Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD, Drug Therapy, Complementary Therapies

Abstract

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) is a neurobehavioral disorder that affects children, adolescents, and adults worldwide. The treatment of ADHD has historically focused on stimulant medications, but research on complementary treatment approaches has significantly increased in recent years. The aim of this study is to investigate the efficacy of both pharmaceutical and complementary treatments for ADHD and their impact on clinical practice according to scientific evidence. This study is an integrative literature review that analyzes the treatment of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Using the PICO strategy, it investigated the efficacy of pharmaceutical and complementary treatments for individuals with ADHD. The research was conducted in the Virtual Health Library (VHL) and PubMed, with specific inclusion criteria. Relevant articles were selected, read in full, and their essential information was extracted to present the key findings regarding ADHD treatments. Several studies were analyzed, each with its specific focus on ADHD treatment. Study E1 addressed the effectiveness of online play therapy for children with ADHD, while E2 investigated the intervention of sleep in conjunction with conventional treatment. E3 discussed the impact of ADHD in adults and medication therapies. E4 explored the effects of music therapy, E5 examined Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation (rTMS), and E6 compared Methylphenidate with a placebo. Additionally, E7 assessed meditation as a complementary intervention, and studies E8 and E9 highlighted cognitive training as a complementary approach to improving skills in individuals with ADHD. Each study contributed relevant information on different aspects of ADHD treatment. The ideal approach for ADHD should be personalized, considering the individual needs of each affected person. Consulting specialized healthcare professionals is essential to determine the most appropriate treatment.

 

Author Biographies

Luana Cordeiro Silva, Universidade de Sorocaba

Possui ensino medio segundo grau pela E.E Prof Jose Pinto do Amaral(2018). Atualmente é Estagio Profissional da COMPANHIA BRASILEIRA DE ALUMINIO. Tem experiência na área de Enfermagem.

Clayton Gonçalves de Almeida, Universidade de Sorocaba

Possui graduação em Enfermagem - UNIP (Universidade Paulista), especialização em doação de órgãos e tecidos pela faculdade Albert Einstein, mestrado stricto sensu em ciências farmacêuticas ? UNISO (Universidade de Sorocaba), técnico em Banco de Olhos pela Associação Pan- Americana de Banco de Olhos - APABO. Atuação como enfermeiro da comissão intra Hospitalar de transplantes no Hospital Israelita Albert Einstein (NCAP), possui ampla atuação no processo de doação de órgãos no Brasil e em outros países, grande participação em projetos no Brasil, para capacitação de profissionais pelo Hospital Israelita Albert Einstein, atuação em comitê de ensino e pesquisa assim como também sendo revisor de revista cientifica. Atuação como gerente do Banco de Olhos de Sorocaba (desenvolvimento e execução de projetos), tendo grande experiência prática e gerencial em todo processo de doação, palestrante e instrutor prático nos cursos da APABO no Brasil e Internacional. Professor Universitário, com atuação no Núcleo Docente Estruturante (NDE). 

Débora Cabral Nunes Polaz, Universidade de Sorocaba

Enfermeira Mestre em Educação nas Profissões da Saúde pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo- PUC-SP, especialista em Acupuntura (CETN), especialização em Centro Cirúrgico, Central de Materiais e Recuperação Pós Anestésica pelo Centro Universitário São Camilo de São Paulo, Pós em Docência do Ensino Superior e Técnico na área da Saúde pela INESP e em Gestão em Enfermagem, pela UNIFESP. Atuação como professora de curso Superior de Enfermagem/Saúde e Acupunturista. Teve experiências anteriores como professora de cursos técnicos e superior e como enfermeira assistencial e gestão - Unimed Sorocaba Cooperativa do Trabalho Médico, nos setores: Internações, Bloco Cirúrgico e Hemodinâmica. Pesquisadora do Grupo de Estudos Científicos em Enfermagem (GECE) desde abril de 2019. Membro da Rede Brasileira de Enfermagem em Segurança do Paciente (REBRAENSP)

Irineu César Panzeri Contini, Universidade de Sorocaba

GRADUAÇÃO EM ENFERMAGEM PELA UNIVERSIDADE NOVE DE JULHO (2002). ENFERMEIRO DE EDUCAÇÃO CONTINUADA DO HOSPITAL METROPOLITANO S/A (2004 - 2005). ENFERMEIRO DE EDUCAÇÃO CONTINUADA DO HOSPITAL SAMARITANO DE SOROCABA (2008 - 2014). PROFESSOR E RESPONSÁVEL TÉCNICO DE ENFERMAGEM COLÉGIO TABLEAU SOROCABA ME (2007 - 2010). PÓS-GRADUADO EM AUDITORIA NOS SERVIÇOS DE SAÚDE PELA UNICID (2010). PÓS-GRADUADO EM ENFERMAGEM DO TRABALHO FACINTER/UNINTER (2012). PROFESSOR E COORDENADOR DE ENFERMAGEM DA ESCOLA POLITECNICA DE ENFERMAGEM ANNA NERY (2011-2012). PROFESSOR ASSISTENTE / UNIVERSITÁRIO FUNDAÇÃO DOM AGUIRRE - UNISO (2013 - atualmente) MESTRADO EM COMUNICAÇÃO E CULTURA DA UNIVERSIDADE DE SOROCABA (2014 - 2015) ENFERMEIRO AUDITOR DA ASSOCIAÇÃO POLICIAL DE ASSISTÊNCIA A SAÚDE APAS - SAÚDE SOROCABA (2015) COORDENADOR DO CURSO DE ENFERMAGEM - UNISO MEMBRO DO GRUPO DE PESQUISA - GECE GRUPO DE ESTUDOS CIENTIFICOS EM ENFERMAGEM PROFESSOR ASSISTENTE ANHANGUERA EDUCACIONAL - 2022 - atualmente) DOUTORANDO EM PROCESSOS TECNOLOGICOS E AMBIENTAISI - UNISO - 2022 - 2024 

Published

2024-01-27