As redes sociais como ferramenta de recrutamento e seleção

Authors

  • Andressa Cruz Pereira Silva Centro Universitário Doutor Leão Sampaio
  • Joyce da Silva Albuquerque Universidade de Fortaleza

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6433.2019.001.0002

Keywords:

Social Networks, TIC's, Recruitment, Selection

Abstract

The article aims to explore the role and possibilities of using social networks in recruitment and selection processes in organizations. Therefore, this paper aims to analyze whether companies have used social networks as an instrument of recruitment and selection, pointing out their advantages and difficulties. In addition to highlighting the main reuses used by the recruitment and selection agencies, their screening methodologies, as well as the characteristics evaluated by them, when choosing, strategically, among the candidates, which best suits the vacancy offered. In this sense, through the production of this work, it was possible to explain the advantages of these tools for the human resources department, as well as to address the personal marketing necessary to the willing candidates in the job market. In order to reach the general objective of this article and to evaluate the applicability of social networks in the recruitment and selection process in the companies of the Cariri region, the article presents a field research for the collection and evaluation of data following the notes discussed in the theoretical framework.

Author Biographies

Andressa Cruz Pereira Silva, Centro Universitário Doutor Leão Sampaio

Possui graduação em Administração pelo Centro Universitário Dr. Leão Sampaio(2019). Tem experiência na área de Administração.

Joyce da Silva Albuquerque, Universidade de Fortaleza

Graduada em Administração de Empresas com Habilitação em Marketing, Especialista em Metodologia do Ensino Superior, Especialista em Gestão de Recursos Humanos e Mestra em Administração de Empresas com linha de pesquisa na área de Estratégia Empresarial. Atualmente é membro do NDE do curso administração, supervisora do eixo de pessoas e professora do curso de administração de empresas e RH da UNILEÃO. Atua ainda como consultora empresarial na área de captação de recursos internacionais. Foi professora do Instituto Federal do Piauí, no curso de Administração, onde recebeu a premiação de Honra ao Mérito pelos trabalhos desenvolvidos. Possui vasta experiência nas áreas de docência, gestão estratégica e recursos humanos. Desenvolveu diversos projetos como pesquisa de mercado, plano de negócios, planejamento e ações de marketing, treinamento voltado a área de recursos humanos, acompanhamento de projetos de cursos voltados à área educacional, planejamento e desenvolvimento de congressos e seminários. Possui diversos artigos na área de administração, publicados tanto em âmbito nacional quanto internacional.

Published

2019-05-22