Financial education in Brazil in 2019: challenges and opportunities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.6008/CBPC2674-6433.2019.002.0002

Keywords:

Individual, Society, Financial Education

Abstract

Financial education is an essential competency for individuals who are embedded in an increasingly complex financial landscape. Thus, the present article will have as general objective analyze the influence of the present structures of the society in the conditioning of the individuals for social progress, through financial education. The elaboration of the educational proposals served, historically, to diverse contexts in Brazil. Financial education, in the sense proposed, would come to reconcile the objectification of happiness to the elaboration of strategies of material satisfaction by individuals. This need arises from the increasing demand that manifests itself in the steps that each individual advances in becoming an autonomous productive unit in the knowledge society, but also manages human capital as well as the association of this to the other types of capital, such as physical and financial. Educating financially the new generations sounds complex in a reality that historically and culturally has no appreciation or commitment to this essential element for the material well-being of a society. In this case, since financial education is a compulsory subject in schools, there is an opportunity to revert this picture more actively. However, the teaching of this subject has only recently been incorporated and, in this field, the few initiatives still do not seem sufficient enough to significantly impact a problem that has gone beyond generations.

Author Biographies

Victor Assis Gomes, Universidade Federal de Sergipe

Especalista em Finanças Corporativas, Auditoria e Controladoria pela Universidade Tiradentes (UNIT), especialista em Gestão Estratégica de Pessoas e Psicologia Organizacional pela Faculdade de Administração e Negócios de Sergipe (FANESE) e graduado em Ciências Econômicas, pela Universidade Federal de Sergipe (Colação de Grau: 19/07/2017). Experiência acadêmica na área de pesquisas em Economia e Demografia, Atuei como Mentor em projetos de liderança pela Fundação Estudar, além de Palestrante e Professor. No ensino, iniciei minha carreira na educação de jovens e adultos por meio do Centro Vocacional Tecnológico (CVT/Sergipetec).

Alvani Bomfim de Sousa Júnior, Faculdade Uninassau de Aracaju

Mestrado em Administração pela Universidad Internacional Três Fronteiras/PY; Pós-graduado em Auditoria e Perícia Contábil pela Universidade Católica Dom Bosco-MS, Pós-graduado em Didática e Metodologia do Ensino Superior pela Faculdade São Luis de França-FSLF-SE; Pós-graduando em Estratégias Empresariais pela Universidades das Américas-UNIAMERICAS-CE; Graduado em Ciências Contábeis pela Faculdade de Administração e Negocio de Sergipe- FANESE; Tenho experiência na área Contábil, Departamento Pessoal e Fiscal. Fui professor (instrutor) do PROJOVEM, Cursos Educar e docente nas IES da Instituição Baiana de Ensino Superior Ltda - UNIDOM e Faculdade Integradas de Sergipe - FISE. Fui Membro do Núcleo Docente Estruturante do Curso de Ciências Contábeis da Faculdade Integradas de Sergipe - FISE 2013 a 2014 e 2016. Atualmente sócio da Servcontab - Serviços de Contabilidade e Assessoria, onde trabalho com Auditoria e Perícia Contábil, Custos, Administração Financeira, Contabilidade Gerencial e Contabilidade na Prestação de Serviços e docente na IES Faculdade do Nordeste da Bahia - FANEB. Participo também como voluntário do Rotaract Club Aracaju-Norte, Sou Membro academista da Academia Sergipana de Ciências Contábeis - ASCC e Membro do Grupo de pesquisa: UFS/CNPq: Grupo de Pesquisa em Contabilidade e Finanças. 

Published

2020-02-13